WeWork: Příběh o vzestupu a pádu největšího start-upu své doby

SDÍLEJ KVALITU, AŤ SE TO DOZVÍ I TVOJE MÁMA:
5/5 - (1 vote)

WeWork byl považován za jeden z nejúspěšnějších a nejinovativnějších start-upů v historii. Společnost, která nabízela sdílené kancelářské prostory a komunitní služby pro podnikatele, freelancery a malé firmy, se rychle rozšířila do více než 100 měst po celém světě a dosáhla ohromující tržní hodnoty 47 miliard dolarů.

Za tímto úspěchem stál charismatický a vizionářský zakladatel a CEO Adam Neumann, který propagoval WeWork jako společnost, která mění svět k lepšímu.

Avšak v roce 2019 se všechno změnilo. WeWork se chystal na očekávanou burzovní emisi (IPO), která měla být jednou z největších v tomto roce. Nicméně, když společnost zveřejnila svůj prospekt, trh byl šokován. WeWork vykazoval obrovské ztráty, nejasnou obchodní strategii, neudržitelný růst a řadu kontroverzních praktik a transakcí spojených s Neumannem. Investoři a analytici začali zpochybňovat hodnotu a životaschopnost společnosti, která se prezentovala jako technologická, ale ve skutečnosti byla pouze realitní.

Následoval rychlý a dramatický pád. WeWork musel odložit svůj IPO, Neumann byl donucen rezignovat na svou pozici, tržní hodnota společnosti klesla na 8 miliard dolarů a společnost čelila hrozícímu bankrotu. Naštěstí pro WeWork, jeho největším akcionářem byla japonská investiční společnost SoftBank, která se rozhodla zachránit společnost před krachem a poskytnout jí záchranný balíček v hodnotě 9,5 miliardy dolarů. SoftBank také jmenoval nové vedení společnosti, které mělo za úkol restrukturalizovat a stabilizovat společnost.

Jak WeWork vznikl a co ho odlišovalo od konkurence

WeWork byl založen v roce 2010 Adamem Neumannem a Miguelem McKelveym, dvěma přáteli, kteří se seznámili v New Yorku. Oba měli zkušenosti s podnikáním a architekturou a sdíleli společnou vizi vytvořit prostor, kde by mohli pracovat a spolupracovat lidé, kteří chtějí dělat něco smysluplného.

WeWork nabízel nejen kancelářské prostory, ale také služby jako wifi, tiskárny, kávu, pivo, recepci, úklid, pojištění, daňové poradenství a další. Navíc WeWork vytvářel komunitu svých členů, kteří mohli navazovat kontakty, sdílet nápady, účastnit se workshopů, akcí a párty.

WeWork se odlišoval od jiných poskytovatelů sdílených kanceláří tím, že se zaměřoval na mladé, kreativní a ambiciózní lidi, kteří hledali inspiraci a spolupráci. WeWork také využíval technologii, aby optimalizoval své prostory, zvyšoval efektivitu a zlepšoval zážitek svých členů.

Například WeWork používal aplikaci, která umožňovala členům rezervovat si místo, platit za služby, komunikovat s ostatními členy a přistupovat k různým výhodám. WeWork také sbíral data o využívání a preferencech svých členů, aby mohl lépe plánovat a navrhovat své prostory.

Jak WeWork rychle rostl a získal ohromující tržní hodnotu

WeWork rychle získal popularitu a poptávku po svých službách. Společnost expandovala do více měst a zemí a zvyšovala počet svých lokalit a členů. WeWork také diverzifikoval svou nabídku a vytvořil nové značky a produkty, jako například WeLive (sdílené bydlení), WeGrow (alternativní škola), Rise by We (wellness centrum), WeWork Labs (akcelerátor start-upů) a další. WeWork také začal pronajímat své prostory velkým korporacím, jako jsou IBM, Microsoft, Apple, Amazon nebo HSBC, které tvořily více než 40 % jeho příjmů.

WeWork také získal důvěru a podporu některých z největších a nejprestižnějších investorů na světě. Mezi ně patřila zejména japonská investiční společnost SoftBank, která vložila do WeWorku více než 10 miliard dolarů a stala se jeho největším akcionářem. SoftBank věřil v potenciál WeWorku jako lídra v oblasti sdílené ekonomiky a podporoval jeho agresivní růst a expanzi. Díky tomu dosáhl WeWork v lednu 2019 tržní hodnoty 47 miliard dolarů, což z něj učinilo jednu z nejhodnotnějších soukromých společností na světě.

Jak WeWork začal ztrácet důvěru a čelit problémům

WeWork se však také potýkal s řadou problémů, které začaly ohrožovat jeho reputaci a stabilitu. Jedním z nich byla jeho neustálá ztrátovost. WeWork utrác el více peněz, než dokázal vydělat, a jeho provozní ztráta dosáhla v roce 2018 1,9 miliardy dolarů při tržbách 1,8 miliardy dolarů. WeWork také měl velké dlouhodobé závazky, které činily 47 miliard dolarů, a které byly založeny na dlouhodobých smlouvách s majiteli budov, které WeWork pronajímal. WeWork tak byl závislý na neustálém přísunu nových investorů a zákazníků, aby mohl pokrýt své náklady a splácet své dluhy.

Dalším problémem bylo chování a vedení Adama Neumanna, který byl kritizován za svůj autoritářský, neetický a nezodpovědný styl. Neumann byl obviněn z toho, že zneužíval svou moc a ovlivňoval rozhodování společnosti ve svůj prospěch. Například Neumann si pronajímal některé z budov, které WeWork používal, a tím si vytvářel konflikt zájmů.

Neumann také prodal akcie WeWorku v hodnotě stovek milionů dolarů, zatímco ostatní akcionáři a zaměstnanci nemohli. Neumann také měl neobvyklé nápady a plány, jako například stát se prezidentem světa, kolonizovat Mars nebo žít navždy. Neumann také vedl společnost v neformální a chaotické atmosféře, kde panovala kultura nadměrného pití, drog a sexu.

Třetím problémem byla nedostatečná transparentnost a kvalita informací, které WeWork poskytoval veřejnosti a investorům. WeWork byl obviňován z toho, že používal zavádějící a nepřesné údaje o své finanční situaci, obchodním modelu, konkurenční výhodě a budoucích vyhlídkách. Například WeWork používal neobvyklé účetní metody, jako například “komunitní založená EBITDA”, která ignorovala některé základní náklady, jako je nájem, amortizace a úroky. WeWork také prezentoval svou společnost jako technologickou, i když ve skutečnosti byla realitní, a tím se snažil získat vyšší ocenění.

Jak WeWork selhal v IPO a ocitl se na pokraji krachu

Všechny tyto problémy vyvrcholily v srpnu 2019, když WeWork zveřejnil svůj prospekt pro IPO. Prospekt odhalil mnoho znepokojivých a kontroverzních informací o společnosti, které vyvolaly vlnu kritiky a skepse ze strany trhu, médií a veřejnosti.

Investoři a analytici začali zpochybňovat hodnotu a životaschopnost společnosti, která byla založena na nejasné vizi, neudržitelném růstu, neefektivním hospodaření a nestabilním vedení. Tržní hodnota společnosti klesla z 47 miliard dolarů na 10 miliard dolarů, a dokonce i na méně než 5 miliard dolarů podle některých odhadů.

WeWork se tak ocitl v těžké situaci. Společnost musela odložit svůj IPO, který byl klíčový pro získání nového kapitálu a splacení starých dluhů. Společnost také musela čelit rostoucímu tlaku a nespokojenosti ze strany svých akcionářů, zákazníků, zaměstnanců a dodavatelů. Společnost také musela řešit řadu právních sporů, vyšetřování a žalob, které byly podány proti ní nebo jejím zakladatelům. Společnost tak byla na pokraji krachu a potřebovala naléhavě najít způsob, jak se zachránit.

Jak WeWork dostal záchranný balíček od SoftBanku a co to znamenalo pro jeho budoucnost

Naštěstí pro WeWork, jeho největším akcionářem byla japonská investiční společnost SoftBank, která se rozhodla zachránit společnost před krachem a poskytnout jí záchranný balíček v hodnotě 9,5 miliardy dolarů. Balíček zahrnoval několik opatření, jako například:

  • Nákup akcií WeWorku od Neumanna a dalších akcionářů za 3 miliardy dolarů, čímž zvýšil podíl SoftBanku na společnosti na 80 %.
  • Poskytnutí 1,5 miliardy dolarů v novém kapitálu, který byl původně slíben v lednu 2019, ale za lepších podmínek pro SoftBank.
  • Poskytnutí 5 miliard dolarů v novém financování, které zahrnovalo 1,1 miliardy dolarů v senior dluhopisech a 3,3 miliardy dolarů v půjčkách zajištěných aktivy.
  • Poskytnutí 500 milionů dolarů na refinancování existujícího dluhu.

Balíček také znamenal, že Neumann musel rezignovat na svou pozici CEO a omezit svůj vliv na společnost. Neumann si však stále podržel některé akcie a titul zakladatele a poradce. Neumann také obdržel 1,7 miliardy dolarů jako součást dohody, což vyvolalo kritiku a rozhořčení ze strany některých akcionářů a zaměstnanců, kteří pociťovali, že byl odměněn za své selhání.

SoftBank také jmenoval nové vedení společnosti, které mělo za úkol restrukturalizovat a stabilizovat společnost. Novým výkonným ředitelem se stal Marcelo Claure, který byl předsedou správní rady WeWorku a hlavním provozním ředitelem SoftBanku. Novým spoluvýkonnými řediteli se stali Artie Minson a Sebastian Gunningham, kteří byli dříve finančním ředitelem a viceprezidentem pro platformu WeWorku. Nové vedení mělo za cíl snížit náklady, zvýšit příjmy, zlepšit kvalitu služeb, obnovit důvěru a loajalitu zákazníků a zaměstnanců a připravit společnost na budoucí IPO.

Jak WeWork se snaží zotavit a obnovit svou slávu

Od záchranného balíčku od SoftBanku se WeWork snaží zotavit z krize a obnovit svou slávu. Společnost provedla několik změn a opatření, jako například:

  • Prodej nebo uzavření některých ze svých neziskových nebo nepodstatných aktiv, jako například WeLive, WeGrow, Meetup, Conductor, Managed by Q a další.
  • Snížení počtu svých lokalit a zrušení některých z plánovaných expanzí, zejména v Asii a Latinské Americe.
  • Snížení počtu svých zaměstnanců o více než 8 000, což představovalo téměř polovinu jeho pracovní síly.
  • Změna své firemní kultury a hodnot, aby byla více profesionální, transparentní a zodpovědná.
  • Zlepšení své finanční situace a snížení svých ztrát. Společnost oznámila, že její tržby vzrostly o 90 % na 3,5 miliardy dolarů v roce 2020 a že její provozní ztráta klesla o 41 % na 1,8 miliardy dolarů. Společnost také očekává, že dosáhne ziskovosti na úrovni EBITDA v roce 2021.

WeWork tak stále věří ve svou vizi a misi, kterou je poskytovat flexibilní, kvalitní a cenově dostupné kancelářské prostory a komunitní služby pro podnikatele, freelancery a malé firmy. Společnost také využívá příležitosti, které vznikly v důsledku pandemie covid-19, která změnila způsob, jakým lidé pracují a žijí. Společnost nabízí svým zákazníkům možnost pracovat z jakéhokoli místa, kdykoli a jakkoli chtějí, a tím jim poskytuje větší flexibilitu, pohodlí a produktivitu.

WeWork tak doufá, že se mu podaří obnovit svou důvěru a reputaci na trhu a mezi investory, a že se mu podaří uspět v plánovaném IPO, které by mělo proběhnout v roce 2021. Společnost se rozhodla využít metodu tzv. SPAC (special purpose acquisition company), která umožňuje společnosti spojit se s již existující veřejnou společností a tím obejít některé z náročných a nákladných procesů spojených s tradičním IPO.

Společnost se dohodla na fúzi s BowX Acquisition Corp., společností, která byla založena za účelem akvizice jiné společnosti. Fúze by měla zvýšit tržní hodnotu WeWorku na 9 miliard dolarů a poskytnout mu 1,3 miliardy dolarů v novém kapitálu.

Závěr

WeWork je společnost, která prošla obrovským vzestupem a pádem v průběhu své desetileté existence. Společnost, která byla považována za jeden z nejúspěšnějších a nejinovativnějších start-upů v historii, se ocitla na pokraji krachu a ztratila většinu své hodnoty a důvěry.

Společnost, která byla zachráněna svým největším investorem SoftBankem, se nyní snaží zotavit a obnovit svou slávu. Společnost, která se chystá na své druhé IPO, doufá, že dokáže prokázat svou životaschopnost a potenciál na trhu sdílených kanceláří. WeWork je tak společnost, která je příkladem toho, jak rychle se může změnit osud podniku v dnešním dynamickém a konkurenčním světě.

Slevové kupóny

Níže najdete TOP slevové kupóny, které můžete využít pro nákup vánočních dárků. Pokud chcete vidět další, klikněte na Zobrazit více slevových kupónů.

NOTINO.CZ

Časově omezeno Slevový kupón
-15%
Slevový kód - 15% SLEVA NA NOTINO.CZ
Slevový kód dává zákazníkům 15% na VŠE! Udělejte si hezké Vánoce.
Zobrazit kód
Sleva Výprodej
-75%
Týdenní akce na dekorativní kosmetiku na NOTINO.cz
Každý týden pro vás vybírají zajímavé dekorativní kosmetické produkty za velmi atraktivní ceny se slevou až 75 %.
Zobrazit slevu

FOOTSHOP.CZ

Pouze u nás Slevový kupón
-7%
Slevový kód - 7% SLEVA NA FOOTSHOP.CZ
Slevový kód dává zákazníkům 7% slevu na všechny nezlevněné produkty na Footshop.cz. Nejvýhodněji ve Footshop aplikaci.
Zobrazit kód

QUEENS.CZ

Exluzivně Slevový kupón
-10%
Slevový kód - 10% SLEVA NA QUEENS.CZ
Slevový kód dává zákazníkům 10% slevu na všechny nezlevněné produkty na Queens.cz.
Zobrazit kód

NEJPRODÁVANĚJŠÍ SNEAKERS

TOP ♡ BRANDS

TOP ♡ SHOPS

Koukněte na naše recenze e-shopů a vyberte si ten nejlepší.

TOP ♡ KATEGORIE

SDÍLEJ KVALITU, AŤ SE TO DOZVÍ I TVOJE MÁMA:
Tags:

PŘIDEJ KOMENTÁŘ