WeWork: Příběh o vzestupu a pádu největšího start-upu své doby

SDÍLEJ KVALITU, AŤ SE TO DOZVÍ I TVOJE MÁMA:
5/5 - (1 vote)

WeWork byl považován za jeden z nejúspěšnějších a nejinovativnějších start-upů v historii. Společnost, která nabízela sdílené kancelářské prostory a komunitní služby pro podnikatele, freelancery a malé firmy, se rychle rozšířila do více než 100 měst po celém světě a dosáhla ohromující tržní hodnoty 47 miliard dolarů.

Za tímto úspěchem stál charismatický a vizionářský zakladatel a CEO Adam Neumann, který propagoval WeWork jako společnost, která mění svět k lepšímu.

Avšak v roce 2019 se všechno změnilo. WeWork se chystal na očekávanou burzovní emisi (IPO), která měla být jednou z největších v tomto roce. Nicméně, když společnost zveřejnila svůj prospekt, trh byl šokován. WeWork vykazoval obrovské ztráty, nejasnou obchodní strategii, neudržitelný růst a řadu kontroverzních praktik a transakcí spojených s Neumannem. Investoři a analytici začali zpochybňovat hodnotu a životaschopnost společnosti, která se prezentovala jako technologická, ale ve skutečnosti byla pouze realitní.

Následoval rychlý a dramatický pád. WeWork musel odložit svůj IPO, Neumann byl donucen rezignovat na svou pozici, tržní hodnota společnosti klesla na 8 miliard dolarů a společnost čelila hrozícímu bankrotu. Naštěstí pro WeWork, jeho největším akcionářem byla japonská investiční společnost SoftBank, která se rozhodla zachránit společnost před krachem a poskytnout jí záchranný balíček v hodnotě 9,5 miliardy dolarů. SoftBank také jmenoval nové vedení společnosti, které mělo za úkol restrukturalizovat a stabilizovat společnost.

Jak WeWork vznikl a co ho odlišovalo od konkurence

WeWork byl založen v roce 2010 Adamem Neumannem a Miguelem McKelveym, dvěma přáteli, kteří se seznámili v New Yorku. Oba měli zkušenosti s podnikáním a architekturou a sdíleli společnou vizi vytvořit prostor, kde by mohli pracovat a spolupracovat lidé, kteří chtějí dělat něco smysluplného.

WeWork nabízel nejen kancelářské prostory, ale také služby jako wifi, tiskárny, kávu, pivo, recepci, úklid, pojištění, daňové poradenství a další. Navíc WeWork vytvářel komunitu svých členů, kteří mohli navazovat kontakty, sdílet nápady, účastnit se workshopů, akcí a párty.

WeWork se odlišoval od jiných poskytovatelů sdílených kanceláří tím, že se zaměřoval na mladé, kreativní a ambiciózní lidi, kteří hledali inspiraci a spolupráci. WeWork také využíval technologii, aby optimalizoval své prostory, zvyšoval efektivitu a zlepšoval zážitek svých členů.

Například WeWork používal aplikaci, která umožňovala členům rezervovat si místo, platit za služby, komunikovat s ostatními členy a přistupovat k různým výhodám. WeWork také sbíral data o využívání a preferencech svých členů, aby mohl lépe plánovat a navrhovat své prostory.

Jak WeWork rychle rostl a získal ohromující tržní hodnotu

WeWork rychle získal popularitu a poptávku po svých službách. Společnost expandovala do více měst a zemí a zvyšovala počet svých lokalit a členů. WeWork také diverzifikoval svou nabídku a vytvořil nové značky a produkty, jako například WeLive (sdílené bydlení), WeGrow (alternativní škola), Rise by We (wellness centrum), WeWork Labs (akcelerátor start-upů) a další. WeWork také začal pronajímat své prostory velkým korporacím, jako jsou IBM, Microsoft, Apple, Amazon nebo HSBC, které tvořily více než 40 % jeho příjmů.

WeWork také získal důvěru a podporu některých z největších a nejprestižnějších investorů na světě. Mezi ně patřila zejména japonská investiční společnost SoftBank, která vložila do WeWorku více než 10 miliard dolarů a stala se jeho největším akcionářem. SoftBank věřil v potenciál WeWorku jako lídra v oblasti sdílené ekonomiky a podporoval jeho agresivní růst a expanzi. Díky tomu dosáhl WeWork v lednu 2019 tržní hodnoty 47 miliard dolarů, což z něj učinilo jednu z nejhodnotnějších soukromých společností na světě.

Jak WeWork začal ztrácet důvěru a čelit problémům

WeWork se však také potýkal s řadou problémů, které začaly ohrožovat jeho reputaci a stabilitu. Jedním z nich byla jeho neustálá ztrátovost. WeWork utrác el více peněz, než dokázal vydělat, a jeho provozní ztráta dosáhla v roce 2018 1,9 miliardy dolarů při tržbách 1,8 miliardy dolarů. WeWork také měl velké dlouhodobé závazky, které činily 47 miliard dolarů, a které byly založeny na dlouhodobých smlouvách s majiteli budov, které WeWork pronajímal. WeWork tak byl závislý na neustálém přísunu nových investorů a zákazníků, aby mohl pokrýt své náklady a splácet své dluhy.

Dalším problémem bylo chování a vedení Adama Neumanna, který byl kritizován za svůj autoritářský, neetický a nezodpovědný styl. Neumann byl obviněn z toho, že zneužíval svou moc a ovlivňoval rozhodování společnosti ve svůj prospěch. Například Neumann si pronajímal některé z budov, které WeWork používal, a tím si vytvářel konflikt zájmů.

Neumann také prodal akcie WeWorku v hodnotě stovek milionů dolarů, zatímco ostatní akcionáři a zaměstnanci nemohli. Neumann také měl neobvyklé nápady a plány, jako například stát se prezidentem světa, kolonizovat Mars nebo žít navždy. Neumann také vedl společnost v neformální a chaotické atmosféře, kde panovala kultura nadměrného pití, drog a sexu.

Třetím problémem byla nedostatečná transparentnost a kvalita informací, které WeWork poskytoval veřejnosti a investorům. WeWork byl obviňován z toho, že používal zavádějící a nepřesné údaje o své finanční situaci, obchodním modelu, konkurenční výhodě a budoucích vyhlídkách. Například WeWork používal neobvyklé účetní metody, jako například “komunitní založená EBITDA”, která ignorovala některé základní náklady, jako je nájem, amortizace a úroky. WeWork také prezentoval svou společnost jako technologickou, i když ve skutečnosti byla realitní, a tím se snažil získat vyšší ocenění.

Jak WeWork selhal v IPO a ocitl se na pokraji krachu

Všechny tyto problémy vyvrcholily v srpnu 2019, když WeWork zveřejnil svůj prospekt pro IPO. Prospekt odhalil mnoho znepokojivých a kontroverzních informací o společnosti, které vyvolaly vlnu kritiky a skepse ze strany trhu, médií a veřejnosti.

Investoři a analytici začali zpochybňovat hodnotu a životaschopnost společnosti, která byla založena na nejasné vizi, neudržitelném růstu, neefektivním hospodaření a nestabilním vedení. Tržní hodnota společnosti klesla z 47 miliard dolarů na 10 miliard dolarů, a dokonce i na méně než 5 miliard dolarů podle některých odhadů.

WeWork se tak ocitl v těžké situaci. Společnost musela odložit svůj IPO, který byl klíčový pro získání nového kapitálu a splacení starých dluhů. Společnost také musela čelit rostoucímu tlaku a nespokojenosti ze strany svých akcionářů, zákazníků, zaměstnanců a dodavatelů. Společnost také musela řešit řadu právních sporů, vyšetřování a žalob, které byly podány proti ní nebo jejím zakladatelům. Společnost tak byla na pokraji krachu a potřebovala naléhavě najít způsob, jak se zachránit.

Jak WeWork dostal záchranný balíček od SoftBanku a co to znamenalo pro jeho budoucnost

Naštěstí pro WeWork, jeho největším akcionářem byla japonská investiční společnost SoftBank, která se rozhodla zachránit společnost před krachem a poskytnout jí záchranný balíček v hodnotě 9,5 miliardy dolarů. Balíček zahrnoval několik opatření, jako například:

  • Nákup akcií WeWorku od Neumanna a dalších akcionářů za 3 miliardy dolarů, čímž zvýšil podíl SoftBanku na společnosti na 80 %.
  • Poskytnutí 1,5 miliardy dolarů v novém kapitálu, který byl původně slíben v lednu 2019, ale za lepších podmínek pro SoftBank.
  • Poskytnutí 5 miliard dolarů v novém financování, které zahrnovalo 1,1 miliardy dolarů v senior dluhopisech a 3,3 miliardy dolarů v půjčkách zajištěných aktivy.
  • Poskytnutí 500 milionů dolarů na refinancování existujícího dluhu.

Balíček také znamenal, že Neumann musel rezignovat na svou pozici CEO a omezit svůj vliv na společnost. Neumann si však stále podržel některé akcie a titul zakladatele a poradce. Neumann také obdržel 1,7 miliardy dolarů jako součást dohody, což vyvolalo kritiku a rozhořčení ze strany některých akcionářů a zaměstnanců, kteří pociťovali, že byl odměněn za své selhání.

SoftBank také jmenoval nové vedení společnosti, které mělo za úkol restrukturalizovat a stabilizovat společnost. Novým výkonným ředitelem se stal Marcelo Claure, který byl předsedou správní rady WeWorku a hlavním provozním ředitelem SoftBanku. Novým spoluvýkonnými řediteli se stali Artie Minson a Sebastian Gunningham, kteří byli dříve finančním ředitelem a viceprezidentem pro platformu WeWorku. Nové vedení mělo za cíl snížit náklady, zvýšit příjmy, zlepšit kvalitu služeb, obnovit důvěru a loajalitu zákazníků a zaměstnanců a připravit společnost na budoucí IPO.

Jak WeWork se snaží zotavit a obnovit svou slávu

Od záchranného balíčku od SoftBanku se WeWork snaží zotavit z krize a obnovit svou slávu. Společnost provedla několik změn a opatření, jako například:

  • Prodej nebo uzavření některých ze svých neziskových nebo nepodstatných aktiv, jako například WeLive, WeGrow, Meetup, Conductor, Managed by Q a další.
  • Snížení počtu svých lokalit a zrušení některých z plánovaných expanzí, zejména v Asii a Latinské Americe.
  • Snížení počtu svých zaměstnanců o více než 8 000, což představovalo téměř polovinu jeho pracovní síly.
  • Změna své firemní kultury a hodnot, aby byla více profesionální, transparentní a zodpovědná.
  • Zlepšení své finanční situace a snížení svých ztrát. Společnost oznámila, že její tržby vzrostly o 90 % na 3,5 miliardy dolarů v roce 2020 a že její provozní ztráta klesla o 41 % na 1,8 miliardy dolarů. Společnost také očekává, že dosáhne ziskovosti na úrovni EBITDA v roce 2021.

WeWork tak stále věří ve svou vizi a misi, kterou je poskytovat flexibilní, kvalitní a cenově dostupné kancelářské prostory a komunitní služby pro podnikatele, freelancery a malé firmy. Společnost také využívá příležitosti, které vznikly v důsledku pandemie covid-19, která změnila způsob, jakým lidé pracují a žijí. Společnost nabízí svým zákazníkům možnost pracovat z jakéhokoli místa, kdykoli a jakkoli chtějí, a tím jim poskytuje větší flexibilitu, pohodlí a produktivitu.

WeWork tak doufá, že se mu podaří obnovit svou důvěru a reputaci na trhu a mezi investory, a že se mu podaří uspět v plánovaném IPO, které by mělo proběhnout v roce 2021. Společnost se rozhodla využít metodu tzv. SPAC (special purpose acquisition company), která umožňuje společnosti spojit se s již existující veřejnou společností a tím obejít některé z náročných a nákladných procesů spojených s tradičním IPO.

Společnost se dohodla na fúzi s BowX Acquisition Corp., společností, která byla založena za účelem akvizice jiné společnosti. Fúze by měla zvýšit tržní hodnotu WeWorku na 9 miliard dolarů a poskytnout mu 1,3 miliardy dolarů v novém kapitálu.

Závěr

WeWork je společnost, která prošla obrovským vzestupem a pádem v průběhu své desetileté existence. Společnost, která byla považována za jeden z nejúspěšnějších a nejinovativnějších start-upů v historii, se ocitla na pokraji krachu a ztratila většinu své hodnoty a důvěry.

Společnost, která byla zachráněna svým největším investorem SoftBankem, se nyní snaží zotavit a obnovit svou slávu. Společnost, která se chystá na své druhé IPO, doufá, že dokáže prokázat svou životaschopnost a potenciál na trhu sdílených kanceláří. WeWork je tak společnost, která je příkladem toho, jak rychle se může změnit osud podniku v dnešním dynamickém a konkurenčním světě.

SDÍLEJ KVALITU, AŤ SE TO DOZVÍ I TVOJE MÁMA:
Tags:

PŘIDEJ KOMENTÁŘ