Xiaomi, druhý největší světový výrobce smartphonů, se chce stát jedním z pěti největších výrobců aut na světě. Ve čtvrtek oficiálně představil svůj první elektromobil s označením SU7, který má být konkurentem pro Teslu Model S. Jaké jsou hlavní vlastnosti a parametry tohoto elektrického sedanu?
Design a rozměry
Xiaomi SU7 je čtyřdveřový sedan s pěti místy, který má rychlý a sportovní vzhled. Má dlouhý rozvor 3000 mm a celkovou délku 4980 mm, což je srovnatelné s Teslou Model S. Na střeše vozu je umístěn velký lidarový senzor, který má sloužit pro asistenci řidiče a autonomní jízdu. Interiér vozu je minimalistický a moderní, s velkou dotykovou obrazovkou uprostřed palubní desky a další obrazovkou místo přístrojového panelu.
Výkon a dojezd
Xiaomi SU7 bude nabízen ve třech verzích: SU7, SU7 Pro a SU7 Max:
- Nejslabší verze SU7 bude mít jeden elektromotor na zadní nápravě s výkonem 220 kW (295 koní) a hmotností 1980 kg.
- Verze SU7 Pro bude mít dva elektromotory na obou nápravách s celkovým výkonem 330 kW (450 koní) a hmotností 2100 kg.
- Nejvýkonnější verze SU7 Max bude mít také dva elektromotory, ale s výkonem 490 kW (663 koní) a hmotností 2200 kg. Tato verze bude schopna zrychlit z 0 na 100 km/h za 2,78 sekundy, což je rychleji než Tesla Model S Plaid.
Všechny verze SU7 budou mít baterii s napětím 800 V a kapacitou 100 kWh, která by měla zajistit dojezd až 800 km podle čínského měřicího cyklu NEDC. Baterie bude mít dvě chemie: levnější verze SU7 bude mít baterii s litium-železo-fosfátovými články (LFP), zatímco dražší verze SU7 Pro a SU7 Max budou mít baterii s nikl-mangan-kobaltovými články (NMC). Baterie bude možné dobít na 80 % kapacity za 15 minut pomocí rychlonabíječky s výkonem 350 kW.
Cena a dostupnost
Xiaomi zatím neoznámilo cenu ani datum uvedení SU7 na trh. Podle některých spekulací by cena měla být nižší než u Tesly Model S, která se v Číně prodává za 679 900 juanů (asi 2,6 milionu korun). Xiaomi SU7 by se měl začít vyrábět koncem roku 2023 a prodávat začátkem roku 2024. Výrobu bude zajišťovat státní automobilka BAIC, která má s Xiaomi smlouvu na dodávku až 300 000 vozů ročně. Zatím není jasné, zda se Xiaomi SU7 bude prodávat i mimo Čínu.
Závěr
Xiaomi SU7 je ambiciózní projekt, který ukazuje, že Xiaomi chce expandovat do dalších odvětví a konkurovat Tesle na poli elektromobility. SU7 nabízí atraktivní design, vysoký výkon, dlouhý dojezd a moderní technologie.
Otázkou je, jak se SU7 osvědčí v praxi a jak bude přijat trhem. Xiaomi bude muset prokázat, že dokáže vyrobit kvalitní a spolehlivé auto, které bude splňovat očekávání zákazníků.