Pokud jde o styl, popové hvězdy a především rapeři určují směr již dlouhá desetiletí. S rostoucí oblibou rapu v 80. a 90. letech minulého století začali hvězdy, dříve okrajového undergroundového žánru, určovat, co je právě trendy. Natěšená veřejnost a především fanoušci jim začali velmi pozorně naslouchat. Uvědomili si to i marketingový mágové v centrálách globálních značek.
První vlaštovkou byla kolaborace Run DMC’s s firmou Adidas. Pokud jste vyrůstali v osmdesátkách, pravděpodobně jste toužili po modelu Adidas Shell, který na sobě měli právě Run DMC’s v klipu My Adidas. Video svého času hodně frčelo na MTV a stalo se tak velmi oblíbené po celém světě – dnes by se řeklo globálním virálem. Geniální marketingový tah, který spustil revoluci.
Postupem času raperům rostli křídla a nespokojili se pouze s uváděním nových modelů na trh. Chtěli je také vytvářet a navrhovat. Dalším významným milníkem byla určitě spolupráce rapera Jay-Z a Reeboku. V té době (2003) sneakers prodávali spíše sportovci – nejlepší tenisté, basketbalisté, atleti či zlatí olympionici. Představa, že by tenisky mohla prodat rapová hvězda byla spíše úsměvná. Pak však přišel Reebok s Jay-Z a dosavadnímu marketingovému modelu zasadili pořádnou ránu. V první vlně bylo na trh uvedeno 10 000 párů, které se k překvapění všech vyprodaly během pár hodin. Obrovský úspěch. Cestička se tak začala prošlapávat. Ještě zdaleka nemůžeme srovnávat dřívější situaci se současností, kdy má každý významnější umělec vlastní řadu sneakers. Trend byl však nastaven jasně.
Public Enemy
Public Enemy nebo také PE je americká hip-hopová formace založená v roce 1982 ve státě New York. Časopis Rolling Stone je díky jejich famózním, štiplavým sociálně zaměřeným textům zařadil na 44. místo nejvlivnějších skupin všech dob. Na poli sneakers nejsou tak činní, nereleasují 10 modelů do roka, ale o to jsou jejich modely cennější. V roce 2006 uvedli spolu s výrobcem Vans vlastní edici modelu Sk8-Hi, kterému dominovalo lehce pootočené logo skupiny. Jestli se Vám tyto boty líbí a chtěli byste si je pořídit, tak vězte, že se nyní prodávájí za cenu kolem 500 dolarů a vyšší.
Travis Scott
Raper Travis Scott je ve sneakers branži nováčkem, leč delší čekání se více než vyplatilo. Travis si vzal do parády model Air Force 1, zvolil bílou colorway a reflexní barvu loga, která má ztělesňovat jeho hyper energický přístup k rapu. Tenisky byly uvedeny u příležitostí 35. narozenin modelu AF1 a releasu vysoce očekávaného alba ASTROWORLD. Krásný kus boty, který lze v současné době pořídit za nějakých 500 USD.
Skepta
Skepta sám sebe nerad označuje jako rapera. To ovšem ničemu nebrání zařadit ho do našeho přehledu. Zvlášt, když ze spolupráce tohoto londýnského umělce a Nike vznikl vskutku nádherný kousek – Skepta x Nike Air Max 97. Tenisky byly na trh uvedeny v minulém roce a jsou skvělou kombinací silných příběhů, které Skepta vypráví ve svých textech a neotřelého „fresh“ designu.
Tyler, the Creator
Je s podivem, že sneakers z produkce Tylera, the Creatora nejsou globálními bestsellery. Jeho kolekce tenisek Vans, která odkazuje na slunnou Kalifornii stojí rozhodně za povšimnutí.
Wu-Tang Clan
I tato parta, která čítá velkorysých 9 členů, se velmi úspěšně zapsala na sneakers mapu světa. Spoustu členů uvedla na trh tenisky jednotlivě, ale žádné nezaznamely takový úspěch jako release z roku 1999 v podobě Nike Dunk High Wu Tang Clan. Z dnešního pohledu vypadají sneakers dost jednodušše až minimalisticky, tehdy však byla jiná doba a dnes se tento model prodává za lidových 10 000 USD.
zdroj: complex.com