Shein, čínský gigant rychlé módy, má v plánu uskutečnit svou první veřejnou nabídku akcií (IPO) na amerických trzích nejpozději do roku 2024, podle zprávy agentury Bloomberg, která citovala osoby obeznámené s touto záležitostí. Společnost, která je odhadována na 100 miliard dolarů, se však potýká s environmentálními, sociálními a správními (ESG) problémy, které by mohly ohrozit její plány.
Rychlý růst a vysoká ziskovost
Shein byl založen v Číně v roce 2008 jako on-line prodejce levného oblečení pro ženy. Od té doby se rozrostl do globálního fenoménu, který nabízí tisíce produktů v různých kategoriích, včetně pánského, dětského a plus-size oblečení, doplňků, kosmetiky a domácího dekoru. Společnost využívá algoritmy a data k analýze poptávky zákazníků a rychle vytváří nové kolekce, které odpovídají aktuálním trendům. Shein také investuje do marketingu a sociálních médií, kde spolupracuje s influencery a pořádá soutěže a akce.
Podle Bloombergu společnost vygenerovala v roce 2022 čistý zisk 800 milionů dolarů z tržeb 23 miliard dolarů a plánuje v tomto roce zvýšit prodeje o 40 %. Shein je také jednou z nejpopulárnějších aplikací pro nakupování v USA, kde překonal konkurenty jako Amazon, H&M a Zara. Společnost má zákazníky ve více než 200 zemích a regionech a dodává zboží z více než 100 skladů po celém světě.
ESG výzvy a rizika
Přestože Shein prokázal svou schopnost růst a vydělávat, čelí také kritice a kontrole za svůj dopad na životní prostředí a společnost. Někteří kritici poukazují na krátkou životnost a nízkou kvalitu produktů Shein, které přispívají k plýtvání a znečištění. Podle zprávy Světové banky z roku 2019 se roční počet nově vyrobených oděvů zdvojnásobil z 50 miliard vyrobených v roce 2000. Shein také čelí obviněním z porušování práv duševního vlastnictví, když byl obviněn z kopírování návrhů jiných značek a umělců.
Dalším problémem, který by mohl odradit potenciální investory, je situace pracovníků v továrnách, které vyrábějí oblečení pro Shein. Podle švýcarské dohledové skupiny Public Eye někteří z nich pracují v nebezpečných podmínkách a 75 hodin týdně. Shein však popřel tyto tvrzení a uvedl, že dodržuje vysoké standardy sociální odpovědnosti a pravidelně kontroluje své dodavatele.
Příprava na IPO a budoucí strategie
Shein se snaží zlepšit svůj ESG obraz a připravit se na IPO v USA. Podle Bloombergu společnost provedla několik změn ve vedení, včetně jmenování nového finančního ředitele a nového šéfa právního oddělení. Společnost také přesunula své sídlo do Singapuru před několika lety a začala budovat továrny v Mexiku a jiných zemích jako alternativní výrobní centra mimo Čínu.
Shein se také zaměřuje na rozšíření svého sortimentu a zákaznické základny. Společnost plánuje vstoupit do nových segmentů, jako je sportovní oblečení, spodní prádlo a plavky, a také cílit na starší a bohatší zákazníky. Společnost také otevřela svůj první fyzický obchod v Madridu v červnu 2022 a plánuje další expanzi do offline prostoru.
Závěr
Shein je jedním z nejúspěšnějších a nejrychleji rostoucích hráčů v odvětví rychlé módy, který využívá své technologické schopnosti, marketingové strategie a globální distribuční síť k nabídce levného a trendy oblečení pro miliony zákazníků. Společnost má v plánu jít na burzu v USA do roku 2024, což by jí mohlo zajistit další kapitál a prestiž.
Nicméně, společnost musí také řešit své ESG výzvy a rizika, které by mohly ovlivnit její reputaci a hodnocení. Shein tak stojí před důležitými rozhodnutími o tom, jak udržet svůj růst a ziskovost, zatímco zároveň zlepšuje svůj dopad na životní prostředí a společnost.