BMW připravuje na rok 2023 velkou novinku ve své nabídce: osmou generaci řady 5, která má být nejinovativnějším sedanem vyšší třídy na trhu. Nové BMW třídy 5 bude nabízet špičkový design, pokročilou techniku a širokou škálu motorizací, včetně plug-in hybridů a elektromobilů.
Design: ostřejší a modernější
Nové BMW třídy 5 se bude odlišovat od svého předchůdce ostřejším a modernějším designem, který bude odrážet nejnovější trendy mnichovské značky. Podle britského magazínu Autocar bude mít nová pětka větší a více svislou masku chladiče, která bude propojena s úzkými LED světlomety. Zadní část vozu bude zdobit horizontální LED svítilny a sportovní difuzor. Karoserie bude mít více ostrých linií a aerodynamických prvků pro lepší stabilitu a efektivitu.
Nové BMW třídy 5 bude k dispozici ve třech karosářských verzích: sedan (interně označený jako G60), kombi (G61) a prodloužený sedan (G68), který bude určen pouze pro čínský trh. Sedan by měl dorazit na trh jako první, v říjnu 2023, kombi by mělo následovat na jaře 2024.
Technika: platforma CLAR a různé typy pohonu
Nové BMW třídy 5 bude postaveno na platformě CLAR, která je vhodná pro různé typy pohonu: spalovací motory, mild-hybridy, plug-in hybridy a čistě elektromobily. Platforma CLAR také umožňuje pohon zadních i všech kol. Nová pětka tak bude nabízet širokou škálu motorizací, které budou splňovat stále se zpřísňující emisní normy.
Základní modely budou poháněny zážehovými a vznětovými čtyřválci a šestiválci, které budou doplněny o systém mild-hybrid pro lepší start-stop funkci a rekuperaci energie. Vyšší modely budou nabízet plug-in hybridy s kombinací spalovacího motoru a jednoho nebo dvou elektromotorů. Plug-in hybridy budou mít dojezd na elektrickou energii kolem 100 km a celkový výkon kolem 500 koní.
Vrcholnou novinkou bude čistě elektrická verze BMW i5, která bude soupeřit s konkurenty jako Tesla Model S nebo Mercedes-Benz EQE. BMW i5 by měla mít dojezd kolem 600 km a výkon kolem 400 koní. Elektromobil by měl disponovat rychlonabíjecím systémem, který by umožňoval dobít baterii na 80 % za 20 minut.
Pro milovníky sportovní jízdy bude k dispozici také nová generace modelů M550i a M5, které budou také plug-in hybridy s vysokým výkonem. Model M550i by měl mít kombinaci šestiválce s jedním elektromotorem o celkovém výkonu kolem 500 koní. Model M5 by měl mít kombinaci šestiválce s dvěma elektromotory o celkovém výkonu kolem 750 koní. Tím by se stal nejsilnějším modelem řady 5 v historii.
Interiér: moderní inovace a digitální kokpit
Nové BMW třídy 5 bude nabízet také modernizovaný interiér s pokročilými inovacemi a digitálním kokpitem. Středem pozornosti bude velký dotykový displej infotainmentu s nejnovější verzí systému iDrive, který bude integrovat navigaci, multimédia, komunikaci a asistenční systémy. Displej bude doplněn digitálním přístrojovým panelem s možností nastavení různých režimů zobrazení.
Nová pětka bude také disponovat bezdrátovým nabíjením smartphonů, Wi-Fi hotspotem, head-up displejem, ambientním osvětlením, kvalitním audiosystémem Harman Kardon nebo Bowers & Wilkins a dalšími prvky pro zvýšení komfortu a bezpečnosti cestujících.
Zajímavosti: poslední „stará“ pětka a možná M5 EV
Nové BMW třídy 5 má být jedním z posledních vozů značky BMW pomyslné „staré“ éry. Od roku 2025 už má hrát prim elektromobilita, udržitelnost a „zcela nová uživatelská zkušenost“. Nová pětka tak má být jakousi syntézou tradičních hodnot značky BMW s moderním trendem elektrifikace.
Zajímavostí je také to, že BMW údajně uvažuje o vzniku čistě elektrické verze M5, která by byla ještě silnější než plug-in hybridní verze. Podle některých spekulací by mohla mít tato verze M5 EV až tři elektromotory (jeden vpředu a dva vzadu) o celkovém výkonu kolem 800 koní. Tato verze by ale pravděpodobně dorazila později než ostatní modely řady 5.
Závěr: nová pětka slibuje hodně
Nové BMW třídy 5 je jednou z nejočekávanějších novinek roku 2023. Slibuje totiž spojit tradiční kvality značky BMW s moderním trendem elektrifikace. Nová pětka má nabídnout špičkový design, pokročilou techniku a širokou škálu motorizací pro různé typy zákazníků. Ať už hledají hospodárnost, komfort nebo sportovnost.
Ceny nových modelů řady 5 zatím nejsou známé, ale lze předpokládat, že budou vyšší než u současných modelů. Podle nizozemského webu Autoweek.nl by mohl základní model stát kolem 50 tisíc eur (asi 1,3 milionu korun), vrcholný model M5 by mohl stát kolem 150 tisíc eur (asi 3,9 milionu korun).
AKTUALIZACE – CENY NA ČESKÉM TRHU
Model | Pohon | Výkon | Cena (vč. DPH) |
---|---|---|---|
BMW 520i | R4/benzin | 140 kW (190 k) | 1 467 700 Kč |
BMW 530e | R4/PHEV | 220 kW (299 k) | 1 647 100 Kč |
BMW 550e xDrive | R6/PHEV | 360 kW (490 k) | 1 968 200 Kč |
BMW 520d | R4/diesel | 152 kW (207 k) | 1 524 900 Kč |
BMW 520d xDrive | R4/diesel | 152 kW (207 k) | 1 587 300 Kč |
BMW i5 eDrive40 | EV | 250 kW (340 k) | 1 749 800 Kč |
BMW i5 M60 xDrive | EV | 440 kW (598 k) | 2 523 300 Kč |