Internetový prodej kompletně změnil návyky kupujích. Maloobchod samozřejmě stále nezemřel, ale označit ho jako stagnující s klidem můžeme. V dnešním článku si představíme profily vítězů na poli digitalizace a e-commerce v oblasti prodeje sneakers či streetwearu a to ve světovém měřítku.
Průkupníkem prodeje bot byl americký e-shop Zappos.com, který s trendem prodeje na internetu začal. Psal se rok 1999 a Zappos ukázal do té doby konzervativním zákazníkům, že boty se dají na internetu bezproblému prodávat či nakupovat. Zakladatel Nick Swinmurn dokázal i přes všechny problémy ukočírovat růst a v roce 2009 provedl úspěšný exit, když firmu Zappos.com prodal gigantu Amazon za 950 milionů dolarů. Mimochodem zakladatel Nick Swinmurn byl i velkým propagátorem tzv. happiness managementu a svobodných firem. Napsal o tom velmi úspěšnou knihu s názvem Štestí doručeno.
Plynule se prosím přesuňme do současnosti, do roku 2019. Prodávat či nakupovat boty po internetu je již zcela běžné, jen v Česku existuje stovky internetových obchodů, které tenisky nabízejí. Nejúspěšnější hráči na českém trhu jsou dozajista e-shopy jako Footshop, jehož roční tržby se blíží miliardě korun a pomalu se roztahuje do zahraničí, následuje Queens s tržbami kolem 200 milionů korun. V Česku operují i globální řetězce jako je Foot Locker nebo Sizeer. Kdo ale skutečně dominuje světovému sneakers trhu?
1. Sneakersnstuff
Prvním v našem seznamu je e-shop Sneakersnstuff. Jeho založení se datuje do doby dávno minulé, konkrétně do roku 1999. Jedná se tedy o stejný rok založení jako výše zmíněný Zappos.com. Je vidět, že konec milénia byl na úspěšné sneakers start-upy více než bohatý. Společnost vznikla ve Švédsku, v hlavním městě Stockholmu. Firmu rozjeli pánové Erik Börjesson Fagerlind a Peter Jansson z důvodu přílišné dominance globálních unifikovaných maloobchodních řetězců. Zkrátka jim chyběl obchod, kde by tenisky nebyly pouze spotřební zboží, jehož prodejem se zvedne zisk anonymnní korporaci kdesi v zámoří.
Nyní provozují nejenom e-shop, ale postupně otevírají i kamenné prodejny v hlavních městěch po celé Evropě. Sneakersnstuff story najdeme v Stockholmu, Paříži, Londýně, Berlíně, New York a nově také v západním pobřeží Spojených států v Los Angeles (Edit: prodejna v LA není stále otevřena, tímto děkujeme pohotovému čtenáři).
V Praze však žádnou prodejnu nenajdete. Není tedy nic jednoduššího, než si rozkliknout e-shop a kouknout na opravdu velmi širokou nabídku jak tenisek, tak oblečení či módních doplňků od skutečně rare značek jakou jsou Champion, Carhartt WIP, Supreme či Nike ACG. Hlavní přidanou hodnotou jsou však releasy těch nejexkluzivnějších sneakers modelů. Díky dlouholetému partnerství s hlavními brandy odvětví jsou e-shop i prodejny vždy bohatě zásobeny.
Rok založení: 1999
Zakladatelé: Erik Börjesson Fagerlind, Peter Jansson
Pobočky: Stockholm, Paříž, Londýn, Berlín, New York, Los Angeles
Sociální sítě: Instagram, FB, Twitter
2. Solebox
Store Solebox založil v roce 2002 Hikmet Sugoer a jeho bratr. Bratři vycítili, že v Evropě chybí limitované releasy exluzivních modelů sneakers a začali jako jedni z prvních v Evropě nabízet v Soleboxu právě tyto limitky. Jelikož s renomovanými brandy spolupracuje Solebox již skutečně dlouhou dobu, můžete si být jisti, že kousky od YEEZY, COMME des GARÇONS, BAPE či Helmut Lang budou mít na prodejně i online. Obchody lze najít již v pěti evropských metropolích a to ve Vídni, Mnichově, Berlíně, Bruselu či Amsterdamu.
Rok založení: 2002
Zakladatelé: Bratři Sugoerové
Pobočky: Vídeň, Mnichov, Berlín, Amsterdam, Brusel
Sociální sítě: Instagram, FB, Twitter
3. Footpatrol
Footpatrol je další evropský zástupce v našem seznamu, který otevřel své brány v roce 2002. Od roku 2010 můžeme jeho vlajkový obchod najít v londýnské čtvrti Soho na Berwick Street 80. Store byl v nedávně době zmodernizován, stal se tak útulnější, větší a vzdušnější. Další obchod nově najdeme ve francouzském hlavním městě Paříži.
Footpatrol se může též pochlubit exkluzivní vztahy s hlavními brandy a proto je též vždy velmi dobře zásoben, co se týče limitovaných edic sneakers či streetwearu. Jeho specializací jsou rare edice japonských značek, ale najdeme zde i další exkluzivní brandy včetně Nike Tier Zero, adidas Consortium, PUMA Cream, Converse 1st String nebo Asics Family & Friends.
Rok založení: 2002
Pobočky: Londýn, Paříž
Sociální sítě: Instagram, FB, Twitter
4. END.
Další zástupce britské sneakers scény původem ze severoanglického Newcastlu. END. clothing začal čistě jako e-shop, který se zaměřil na limitované edice sneakers. Systém rafflů je plně automatizován. Proces objednávky probíhá tak, že si vytvoříte účet, přidáte adresu a platební metodu, přihlásíte se do slosování a pak už jen záleží jen na štěstí. Vše je plně automatické a jednoduché. Jestli jste se někdy na plese či zábavě přihlásili do tomboly, tak tento systém určitě znáte.
END. story ovšem expandovali a otevřeli i kamenné prodejny. Otevření obchodů byl čistě pragmatický. Online systém nedokázala ohlídat a eliminovat automatizované roboty či skripty, proto se ty nejexkluzivnější edice dostanou pouze do kamenných obchodů, kde si na ně musíte vystát frontu. Nebo se jedná o kombinaci elektronické tomboly a následného potvrzení face2face.
Rok založení: 2005
Pobočky: Newcastle, Glasgow, Londýn
Sociální sítě: Instagram, FB, Twitter
5. KITH
Za značkou KITH stojí známá postava Ronnie Fieg, který brand založil v roce 2011. Od té doby spolupracoval s mnoha známými značkami, jeho specializací je oživování archaických či oldschool modelů. Mezi nejznámější kolaborace můžeme zařadit spolupráci se značkou ASICS, konkrétně úpravu modelů GEL-Lyte.
Prodeje vlastních limitovaných edic je prováděn systémem rafflů, tedy tomboly. Jak již bylo řečeno výše, zaregistuješ se do systému a doufáš, že se na tebe usměje štěstí. Společnost KITH však disponuje i maloobchodními prostorami a to v Evropě i USA. Prodejny můžeme najít ve městěch New York, Los Angeles, Miami či Londýn.
Rok založení: 2011
Pobočky: New York, Los Angeles, Miami, Londýn
Sociální sítě: Instagram, FB, Twitter
Zde končíme první díl našeho seriálu o nejslavnějších sneakers storech světa. Naším cílem je ve Vás probudit zvědavost a ukázat, že když si při prodlouženém víkendu v Londýně či jiné evropské metropoli budete chtít udělat radost, jde to i jinde než ve Foot Lockeru či jiném unifikovaném řetězci. Existují totiž místa s atmosférou a velkou vášní pro sneakers, která jako bonus navíc disponují i velkým počtem limotavaných kusů tenisek na skladě.
zdroj: highsnobiety