Obuvní průmysl v posledních měsících zaznamenává výrazný posun v preferencích zákazníků. Adidas, díky svým klasickým modelům jako Samba a Gazelle, opět získává status oblíbené značky, zejména v Evropě.
Tento trend je nejvíce patrný ve Footshopu, jednom z největších evropských obchodů s teniskami, kde Adidas poprvé v historii překonal v prodejích značku Nike.
Návrat Adidasu na vrchol
Adidas dokázal po problémech s rapperem Ye (dříve Kanye West) znovu zaujmout mladou generaci. Modely terrace shoes, které vznikly před čtyřiceti lety, byly znovu uvedeny na trh s mladistvou marketingovou kampaní, která oslovila především uživatele TikToku. Modely jako Samba, Gazelle a Campus se staly ikonickými a trendy, což vedlo k jejich masivnímu nárůstu popularity.
Efektivní marketingová strategie
Adidas vsadil na nostalgii a autenticitu. Oživení starých modelů a jejich propagace na sociálních sítích přinesly značce úspěch. Tyto modely nejsou jen módní, ale mají i historický význam spojený s fotbalovým prostředím, což přispělo k jejich oblibě během evropského šampionátu ve fotbale.
Problémy Nike a změna strategie
Nike se v posledních letech potýká s několika problémy. Omezilo distribuci a odstřihlo většinu svých velkoobchodních partnerů, což se ukazuje jako neefektivní strategie. I když Nike stále zůstává jednou z dominantních značek, bude muset přehodnotit svůj přístup a více se zaměřit na velkoobchodní prodej, aby si udrželo svou pozici na trhu.
Konkurenční tlak
Nike musí být ve střehu kvůli rostoucí konkurenci nejen ze strany Adidasu. Na trhu se prosazují i jiné značky jako Hoka, Asics nebo New Balance, které přitahují pozornost zákazníků svými inovativními designy a technologiemi.
Růst Footshopu a nové příležitosti
Footshop zaznamenal nárůst popularity tenisek Adidas na vlastních číslech. Právě modely Samba, Gazelle a Campus přispěly k tomu, že poprvé v historii Footshopu dominují prodeje Adidasu nad Nike. „Od doby, co prodáváme Nike i Adidas, vždy dominovalo Nike. Letos je to ale naopak,“ říká Peter Hajduček, šéf Footshopu.
Kreativní partnerství
Footshop dlouhodobě spolupracuje s Adidasem na několika projektech a tato partnerství by mohla otevřít nové příležitosti. Nike, na druhou stranu, by se mělo více otevřít kreativním spolupracím, což by mohlo pomoci změnit jeho současný uzavřený přístup.
Shrnutí
Adidas se díky svým klasickým modelům a efektivní marketingové strategii opět dostává do popředí zájmu zákazníků. Nike bude muset přehodnotit svou strategii a více se zaměřit na velkoobchodní prodej a kreativní spolupráce, aby si udrželo svou pozici. Footshop zaznamenává růst popularity Adidasu a nové značky jako Hoka, Asics a New Balance přinášejí na trh inovace a konkurenci.
Tabulka shrnutí
Faktor | Adidas | Nike | Footshop |
---|---|---|---|
Hlavní modely | Samba, Gazelle, Campus | Air Force 1 | Samba, Gazelle, Campus |
Marketingová strategie | Nostalgie, sociální sítě | Omezená distribuce | Spolupráce s Adidasem |
Současná pozice na trhu | Rostoucí | Klesající | Rostoucí prodeje Adidas |
Budoucí kroky | Pokračování v marketingu | Přehodnotit velkoobchod | Kreativní partnerství |
Adidas se úspěšně vrátil na výsluní díky osvědčeným modelům a modernímu marketingu, zatímco Nike musí přehodnotit svou strategii, aby si udrželo své místo na trhu. Footshop jako významný hráč v Evropě těží z těchto změn a hledá nové příležitosti k růstu.