Nákupní horečka není jen doménou Vánoc. Po celém světě existují různé dny, kdy se lidé vrhají do obchodů nebo na internet, aby využili lákavých slev a pořídili si zboží za zlomek původní ceny.
Některé z těchto dnů mají svůj původ v tradičních svátcích, jiné vznikly jako marketingový tah nebo jako forma sebevyjádření. V tomto článku se podíváme na některé z nejznámějších a nejzajímavějších svátků konzumu, které se slaví po celém světě.
Cyber Monday
Cyber Monday je e-commerce termín, který označuje pondělí následující po americkém Dni díkůvzdání. Jako protiklad k Black Friday, kdy se lidé tlačí v kamenných obchodech, Cyber Monday nabízí speciální slevy a akce pro online nakupování. Termín Cyber Monday byl poprvé použit v roce 2005 organizací Shop.org, online křídlem Národní federace maloobchodu.
Od té doby se Cyber Monday stal jedním z největších online nákupních dnů na světě, s obratem přesahujícím 10 miliard dolarů v roce 2020. Ačkoli Cyber Monday má své kořeny v USA, nyní se rozšířil i do jiných zemí, kde mnoho e-commerce společností využívá termín k propagaci svých nabídek.
Black Friday
Black Friday je den, který následuje po americkém Dni díkůvzdání, který se slaví ve čtvrtek čtvrtého týdne v listopadu. Black Friday je považován za začátek vánoční nákupní sezóny v USA a je charakterizován velkými slevami a výprodeji v kamenných i online obchodech. Název Black Friday se začal používat v 60. letech 20. století v souvislosti s dopravními zácpami a chaosem, které nákupní den způsoboval.
Později se začal používat také k odkazování na to, že obchodníci v tento den dosahují zisku, tedy černých čísel. Black Friday se postupně stal nejrušnějším nákupním dnem roku v USA a rozšířil se i do jiných zemí, jako je Kanada, Velká Británie, Německo, Francie, Austrálie a další.
Singles Day
Singles Day je svátek, který slaví nezadaní lidé v Číně 11. listopadu. Datum 11/11 bylo zvoleno, protože připomíná čtyři jedničky, nebo čtyři singly, stojící vedle sebe. Svátek vznikl v roce 1993 jako protipól k Valentýnu na univerzitě v Nan-ťingu, kde skupina svobodných studentů rozhodla, že si udělají radost a koupí si dárky a dary.
Tento zvyk se rychle rozšířil a stal se z Singles Day jeden z největších online nákupních dnů na světě, s obratem dosahujícím 74 miliard dolarů v roce 2020. Hlavním tahounem Singles Day je čínská e-commerce společnost Alibaba, AliExpress či Temu, která začala nabízet slevy a akce na svých platformách v roce 2009. Singles Day se nyní slaví i v jiných částech světa, zejména v jihovýchodní Asii a v některých evropských zemích, jako je Německo a Belgie.
Další nákupní svátky
Kromě těchto tří nejznámějších svátků konzumu existují i další dny, kdy se lidé snaží ušetřit na svých nákupech. Například:
- Prime Day je online nákupní den, který pořádá společnost Amazon pro své členy Prime. Poprvé se konal v roce 2015 k oslavě 20. výročí založení společnosti a nabídl slevy na různé produkty a služby. Od té doby se Prime Day stal jedním z nejvýznamnějších dnů pro Amazon, s obratem přesahujícím 10 miliard dolarů v roce 2020. Prime Day se obvykle koná v červenci, ale v roce 2020 byl kvůli pandemii covid-19 posunut na říjen.
- Boxing Day je den, který následuje po Vánocích, tedy 26. prosince. Je to tradiční den pro výprodeje a slevy v zemích Commonwealthu, jako je Velká Británie, Kanada, Austrálie a Nový Zéland. Název Boxing Day pochází z doby, kdy se služebníkům a řemeslníkům rozdávaly vánoční krabičky s dary a penězi jako poděkování za jejich služby. Dnes je Boxing Day příležitostí pro lidi, aby si koupili zboží, které nezískali pod stromečkem, nebo si vyměnili nevyhovující dárky.
- Green Monday je termín, který používá společnost eBay k označení druhého pondělí v prosinci, které je považováno za nejlepší den pro online nákupy v prosinci. Termín Green Monday byl poprvé použit v roce 2007, kdy eBay zaznamenal rekordní obrat 881 milionů dolarů v tento den. Název Green Monday odkazuje na barvu peněz, ale také na ekologický aspekt online nakupování, které snižuje dopravní emise. Green Monday je také poslední den, kdy je možné objednat zboží online s garantovaným doručením do Vánoc.
Závěr
Svátky konzumu jsou fenoménem, který odráží rostoucí popularitu a dostupnost online nakupování. Každý rok se lidé zapojují do honby za slevami a výhodnými nabídkami, které jim nabízejí různé obchody a platformy. Některé z těchto svátků mají svůj původ v kulturních nebo náboženských tradicích, jiné vznikly jako forma sebevyjádření nebo jako marketingový tah.
Ať už jsou motivováni potřebou, touhou nebo zábavou, lidé po celém světě se stávají součástí globálního fenoménu svátků konzumu, který má vliv na ekonomiku, životní prostředí i sociální vztahy. V tomto článku jsme se podívali na některé z nejznámějších a nejzajímavějších svátků konzumu, které se slaví po celém světě, a na jejich historii, charakteristiku a dopady.